sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

jumalaton konferenssi


Millaista on Ison Kirjan järjestämässä juhannuskonferenssissa?

Minäpä kävin kokeilemassa. Suunnitelmana oli muutamien entisten helluntailaisten ja lestadiolaisten kanssa viettää konferenssissa kaksi yötä, torstaista lauantaihin (konffa kestää kokonaisuudessaan keskiviikosta sunnuntaihin). Minulle tuli muutama mutka matkaan, joten olin konffassa vain yhden kokonaisen päivän, torstain. Vähän harmittaa, että jäi parhaat bileet näkemättä juhannusaattona, koska lähdin illalla.

Etukäteen kuulemani perusteella odotin jotakin semisti radikaalimpaa. En nähnyt yhtään kaatuilu- tai itkeskelykokousta, vaikka kävin jopa "Pyhän Hengen kaste" -otsikoidussa tapahtumassa rukousteltassa. Tapahtumat järjestetään siis suurissa teltoissa nurmikentällä. Pyhän Hengen kasteessa, vaikka niin avoimesti olikin nimetty, oli hyvin laimean kuuloinen kolmen naisen bändi, jotka lauloivat omia biisejään ilman yhteislaulumahdollisuutta. Olin tottunut siihen, että Pyhän Hengen tulemiseen vaaditaan voimakkaita, kaikille tuttuja ylistysbiisejä, joita koko porukka sitten huutaa kurkku suorana kädet ilmassa (tai naama maassa). Eikä siellä ollut edes ketään yli-innokasta, supervoideltua huutojulistajaa, vaan Osmo Haavisto, joka möngersi mikrofoniin jotakin, josta nyt ei ihan varmaksi saanut edes selvää. En jäänyt katsomaan, mihin tapahtuma lähti etenemään, koska meinasin nukahtaa jo ennen varsinaista rukoilua. Paikalla oli vain vanhoja ja tosi vanhoja ihmisiä.

Yllätyksekseni vain puolet kylteistä oli kirjoitettu väärin.

Yritin sitten aikani kuluksi ja huvin vuoksi tehdä muutamia haastatteluja ihmisten uskon perusteista, mutta suureksi yllätyksekseni sain aikaan vain yhden. Kysyin noin kymmeneltä ihmiseltä, josko heillä olisi viisi minuuttia pieneen haastatteluun, ja monet sanoivat kyllä, kunnes kuulivat, mistä on kyse. Ilmeisesti "haastattelen ihmisiä siitä, miten he ovat tulleet siihen tulokseen, että Jumala on olemassa" tai "kyselen ihmisiltä heidän uskostaan Jumalaan" ovat huonoja tapoja esittää asiani, koska usein sain vastaukseksi "ehken sitten ole oikea ihminen tähän" tai "emmä nyt tiiäkkään onko mulla aikaa". Yksi nuori mies kuitenkin vastaili kysymyksiini mielellään. Hänen uskonsa perustui siihen, että kun hän oli lapsi, hänen vanhempansa olivat kertoneet hänelle Jeesuksesta, hän sai vahvistusta saarnaajien puheista ja Raamatusta sekä oli saanut myös rukousvastauksia. Kysyin haastattelun aikana eri tavoin muotoiltuna kolme kertaa, miten hänen uskonsa eroaa esimerkiksi uskosta Allahiin muslimilla, jonka vanhemmat ovat kertoneet Allahista, joka saa vahvistusta saarnaajien puheista sekä Koraanista ja rukousvastauksista Allahia rukoillessa. Hän osasi hienosti kieltää Allahin olemassaolon, ja hänen uskonsa erosi muslimien uskosta sillä tavalla, että Allah ei ole olemassa. Kysyessäni, mistä me tiedämme tämän, hän sanoi: "Koska Allahista ei kerrota Raamatussa". Emme päässeet tästä oikein mihinkään. Paitsi tietenkin siihen, että Jeesus on ainoa totuus, koska Raamattu.

Haastattelustakin selvisi sama, jonka monet tuntemani entiset hellarit ovat kertoneet: lapsesta saakka konffassa käyminen ja Jeesuksesta kaiken aikaa kuuleminen synnyttää väkisinkin uskoa. Siksi oli sydäntäsärkevää nähdä, kuinka monia tuhansia lapsia konffassa oli. Lasten tilaisuudessa näytelmän kautta opetettiin, miten voi taistella Raamatun sanalla vihollisen juonia vastaan. Monet näistä lapsista eivät koskaan saa itse valita, haluavatko he uskoa Jeesukseen vai elää elämäänsä jollakin toisella tavalla. Helvetinpelko on lapsena varmasti raastavaa. Itse pelkäsin vain pimeää niin, että piti mennä vanhempien väliin nukkumaan. Siihen päälle vielä Saatanat ja tulijärvet, Jeesuksen takaisin tuleminen, viimeinen tuomio, pyhä ja oikeanlainen elämä...

Kokonaisuudessaan konffassa viettämäni aika oli kuitenkin ihan mukavaa, vaikka alueelle ajettaessa ei voinut olla edes kännissä huomaamatta suurta kylttiä kieltäen päihteet ja tupakoinnin. Onneksi entiset hellarit osasivat kertoa, minkä vessan takana kaikki tupakoivat.

16 kommenttia:

  1. Harmi... itsekin olisi voinut kohdata asioita kerrankin vessan takana etanolin vaikutuksen alaisena.

    Ystävällisin terveisin: Veli-Pekka

    VastaaPoista
  2. Itse en ole hellarien juhlilla koskaan ollut, kokemukseni rajoittuvat pitkälti luterilaisiin ja yhteiskristillisiin tapahtumiin. Kiva kuulla, että sinulla oli konffassa kokonaisuutena ihan mukavaa. Ja mielenkiintoista. Mukavaa siksikö, että meno oli semisti vähemmän radikaalia kuin odotit, vai siitä huolimatta?

    Ehkä kokemuksesi laimeus kertoo siitä, että olet nähnyt tuon hellarien ja karismaatikkojen konseptin jo aika loppuun asti. Jos haluat kokea eri tavalla radikaalia kristillisyyttä - vaikka vain kritisoidaksesi sitä - äkkiseltään ehdottaisin hiljaisuuden retriittiä tai ortodoksista liturgiaa. Siinä olisi aika uusi tulokulma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhuen mukavampaa olis ollu jos meno olisi ollut radikaalimpaa :) Olisi ollut enemmän mistä kirjoittaa. Toisaalta myös haastattelujen vähyys ja se, että jouduin lähtemään aikaisemmin vaikuttivat siihen, etten kerennyt kuulla esim. Marko Selkomaan puhetta.

      Poista
  3. Joku niistäkin lapsista tulee, sinun laillasi, siihen johtopäätökseen, että elämä on helpompaa ilman ylimääräisiä jumalia :) . Olen jotenkin, pikkuhiljaa tullut siihen johtopäätelmään, olkoon oikea tai väärä, että uskominen ja uskonnollisuus on ominaisuus ihmisessä, vähän niinkuin ruskeat silmät tai homoseksuaalisuus, sitä joko on tai ei ole. Sitä voi olla myös vähän suuntaan tai toiseen. Sydäntäsärkevää on mielestäni se, jos lapsen, huomattuaan, että ei usko, pitää valita joko vakaumuksensa tai perheensä. Sellaista ajatusta ei meinaa kestää ja sitä ajatellessa tekee mieli mennä vähän ravistelemaan järkeä niiden hihhuleiden päähän.

    VastaaPoista
  4. Nämäkö oli ne minua varten laitetut kuvat :D Missä kissa kuvat ?

    VastaaPoista
  5. Olisit nyt tullut konffaan edes avoimin mielin, eikä "minä olen ateisti"-lasit päässä. Ei sillä, että jotenkin olisin ajatellut sun muuttavan näkemyksiäsi, mutta lastenteltassa oli helvetillä pelottelut ja tulisetjärvet kaukana. Näet sitä Saatanaa ympärilläsi enemmän kuin sen olemassaoloon uskovat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tekstissä kirjoitin kyllä "näytelmän kautta opetettiin, miten voi taistella Raamatun sanalla vihollisen juonia vastaan". Lapsen pelot eivät välttämättä johdukaan lapsille suunnatusta ohjelmasta, vaikka niinkin tietenkin voi olla. Yllättävän paljon lapset kiinnittävät huomiotaan myös aikuisten välisiin keskusteluihin, näkemiinsä rukouksiin/ulosajamisiin tai siihen, mitä Raamatussa lukee. En tiedä oikein mitä tarkoitat noilla laseilla, mielestäni olin kovinkin avoimilla mielin, kun en aikaisemmin konffassa ole käynyt :) Saatanaa en näe missään. Pahaa kyllä tapahtuu.

      Poista
  6. Mielenkiintoinen kirjoitus. En ole ikinä käynyt konffassa enkä tiedä menenkö koskaan. Itseäni ei ole koskaan peloteltu Helvetillä lapsuudessa vaikka minulla on uskovaiset ja seurakunnassa aktiivisesti osallistuvat vanhemmat. Mulle annettiin aina paljom tilaa valita eikä ole koskaan pakotetyu ottamaan Jeesusta vastaan. Kyllä mä sanon että melkeimpä tässä maailmassa on jo usein häpäellistä tunnustautua kristityksi, kun taas kaikkiin muihin suhtaudutaan suopeasti. Tämän vuoksi itse en voi sanoa että uskoon tuloni syy olisi vanhemmistani johtuvaa. Kyllä se varmasti on vaikuttanut mutta jos en koskaan olisi kohdannut Jeesusta en olisi tullut uskoon vanhempieni uskon tai edea pelottelun perusteella. En pystyisi seuraamaan mitään pakosta, vaan kaiken keskiössä täytyy olla rakkaus. Itseäni suututtaa tuo helvetillä pelottelu.

    VastaaPoista
  7. Olen erään kuullut rukoilevan: "Jeesus pelasta minut seuraajiltasi." Harva se loppujen lopuksi tuntee evankeliumin salaisuuden eli ristintyön merkityksen oman kokemuksen kautta. Virressä lauletaan: "Joka ei tunne haavojasi, ei ole seuraajasi." Onhan sitä paljon kristillisyyden nimellä kulkevaa, mistä Jumalakaan ei välttämättä ole niin innoissaan. Ja on monia uskovia, jotka eivät edes ole varmoja Jumalan olemassaolosta, mutta uskottelevat olevansa. Siksi vastauksetkin voivat olla kehnoja. Tällä miehellä vastaukset eivät ole kehnoja: http://www.reasonablefaith.org/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä siis määrittää kristityn? Kysyn vain, koska teet tuota "kristillisyyden nimissä kulkeva" -jaottelua.

      Poista
    2. Tarkoitukseni ei ollut vetää viivaa pelastuneiden ja ei-pelastettujen välille. Enemmänkin kysymys on raittiista ja epäraittiista hengellisyydestä. Jos esim. haluat tietää, mitä minusta on raitis usko, niin viittaan kirjaan Raitis usko (Fredrik Wislöff). Mutta jos minun pitäisi omin sanoin pikaisesti sanoa jotain raittiista uskosta, niin sanoisin, että tärkeintä on, että ensijaisesti keskitytään oman syntisyyden kohtaamiseen ja evankeliumiin (Jumalan armon kohtaamiseen). Mutta jos tämä jää taka-alalle ja keskitytään kaikkeen muuhun, niin tärkein kasvamisen prosessi jää toteutumatta. Jos ihminen ei ymmärrä omaa syntisyyttää pohjaan saakka, niin hän ei ymmärrä mikä on pielessä, eikä välttämättä edes tiedä mitä vastaan pitää taistella ja miten se kaikki vaikuttaa arkipäivään joka hetki. Ja toisaalta ilman oikeaa evankeliumin ymmärtämystä ei koskaan saavuta pelastusrauhaa ja varmuutta ja saatikka, että tuntisi Jumalan oikein.

      Poista